Att övermata

Nu vet jag inte om övermata är ett ord men jag kommer skriva så i alla fall. Som jag tidigare nämnt sover vår dotter hur bra som helst om dagarna, i vagnen, i bilen i soffan ,famnen, ja ni förstår. På natten är det lite av en annan historia. Den här veckan har hon sovit i vår säng och nätterna har faktiskt varit riktigt okej. De två senaste kvällarna har hon vaknat och fått mat kring kl 21-22, efter det har jag försökt lägga henne för att sova. Det har inte fungerat. Man får ha henne i famnen och gå omkring med henne. Till sist efter ca 1timme eller 1 1/2 har jag matat igen och efter det har det gått att lägga henne. Jag tror ju inte på att hon är hungrig för oftast äter hon med 2-3timmars mellanrum, ibland t.o.m 4timmars mellanrum. Ändå blir det så att övermatar henne för få henne att sova. Jag vet att hon inte är hungrig för det rinner ur mun på henne efteråt då hon är fullmatad. Jag bara undrar hur det kommer sig att hon enbart till natten ska dubbelmatas för att lugna sig?

Hur som helst så länge det fungerar gör vi så.

Idag blir tösen 4veckor! Tänk så fort tiden går.

7 kommentarer

Filed under Amning, Baby, Funderingar, Vardag

7 responses to “Att övermata

  1. Det där låter bekant. Elliot åt till natten massor, kan ännu också äta massor! Men han somna vanligtvis vid bröstet sedan och sov på natten i början allt mellan 2-5 h. Men jag tror inte du kan övermata om du har en paus på 1-1 1/2 timme. Elliot kunde bra äta mellan 1/2 timme på kvällarna, men han äter aldrig om han ät mätt! Han tissvägrar direkt, så då kunde jag veta att han inte ska ha till. Men jag tycker ni skall göra så att lilltösen mår bra och är nöjd- di säger att mata lapsentahtisesti, så om hon vill ha mera till kvällen så tycker jag att du bara skall mata:) så gjorde jag:)

    • Jo det är nog bara att göra som hon vill så hon är nöjd! och i och för sig skulle hon vara helt full så kanske hon inte sku äta, nu tycker jag bara att hon spyr ut en del efter att ja dubbelmatar..

  2. Ica

    Erik åt också mycket mer på kvällen förut. Dom bunkrar upp 🙂
    Själv kallar jag det för amningskoma 🙂 Dom ammar tills dom slocknar.
    (somnar då förståss) hehe

  3. jessicca

    Nu måste ju då barnmorskan få komma med i diskussionen! 🙂
    Jag har lärt mig av amningsexperterna på mitt jobb att barnen ofta äter mera just på nätterna eftersom hormonet som producerar mjölk fungerar effektivare på nätterna (av mörknet) och detta förstår de små och därför hjälper de till, för genom att suga på bröstet så produceras ju också mera mjölk!
    Antagligen orsaken till att ni alla upplevt lite samma sak! 🙂
    Lycka till ni bara! 🙂

Kommentera

