Det händer här hemma

I fredags när jag stod i köket och lagade matportioner till Alicia fick hon smaka på avokado, morotsbit och vattenmelon. Alltså som fingermat. Gurka och banan är så halt så hon får inget bra grepp om dem. Avokadon är ju hal den också, men en bit fick hon i munnen och resten smetades runt omkring, men hon såg ut att tycka om den. Vattenmelonen fick hon avbitet ganska stora bitar, grimasera, sög och spotta ut. Det var kanske för kallt eller för konstigt. Morot har hon ju ätit förr, så en kokad morotsbit var inte så märkvärdigt. Majskrokar är fortfarande en hit och lätt att plocka i själv, på en sekund är majskroken uppäten.

Jag tycker i alla fall att det där med fingermat är lite svårt. Är det för halt tappar hon greppet och intresset men sedan vill jag inte heller ge henne något som kan bli i sådana bitar att hon sätter i halsen. Får nog fortsätta med avokado lite till tror jag 🙂

I går när Alicia lekte på golvet så blev hon gnällig och ville stå upp. Visst det fick hon, jag höll i henne. Sedan när jag satt ner henne blev hon i krypställning och tror ni inte att den lilla rackaren blev i krypställning och gungade. Flera gånger under kvällen hände detta.

I natt var hon återigen vaken i ca 1 timme från 2,30-3,30. Inte att hon skrek men var missnöjd och ville inte ligga ner. på sidan(som hon brukar somnar) gick det inte att lägga henne. När jag la henne på mage, drog hon upp benen och började gunga! Den här tjejen tänker inte ge sig innan hon kryper tror jag! Strax innan kl 4 tog jag henne till vår säng, hon kom inte till ro i sin säng och bökade och gnällde. Hos oss somnade hon efter en stunds gråt och vaknad 6.30 för mat och sedan somnade vi om till 8.30.

På morgonen far hon omkring som en virvelvind i sin gåstol. Tar sig fram till gardiner och river i dem. När jag säger att hon inte får riva i dem, flinar hon. Vilket busfrö till unge vi har!

Som sagt, hos familjen Rudhberg är det nu fart och fläng, och mer att komma 🙂

IMG_1392 IMG_1401 IMG_1405

5 kommentarer

Filed under Baby, Babymat, sömn

5 responses to “Det händer här hemma

  1. Nea

    Jag tycker också det är svårt med fingermaten – vår lillan har också svårt att få grepp om allt som e vått eller halt eller slemmigt på något vis. Jälkiuunileipä har vi gett åt henne eftersom d kliar så i munnen, men det gnagar hon på o det är som tur så hårt att det inte lossar bitar så lätt. Nu ska jag baka ett eget bröd åt henne som är passlig konsistens. En annan mamma gav ett bra tips. Att om man är osäker om man kan ge ett bröd eller annat som man är lite rädd att ska fastna i halsen, så kan man testa själv först genom att sätta det i munnen o klämma bördbiten med tungan mot muntaket. Om brödet då ger vika så är det passligt. Ger det inte så är det för hårt. Har börjat göra så att jag lämnar större bitar nu i hennes puréer som jag gör själv så att hon ska vänja sig med konsistensen. Hon har ju nog redan 4 tänder, men tycks int riktit veta hur hon ska använda dem, annat än till att bita mig.. 🙂 Roligt att ni har sånt fläng på i huset! Det ger sån glädje fast man blir trött ibland o bara sku villa sitta ner o ta d lugnt.

    • Ja det är jättesvårt med fingermat men skall nog försöka hitta på nåt. Bra tips med brödet. Syster sa annars att cremecracker kexen också är bra, då de är hårda men mjuknar när babyn har dem i munnen och biter/suger.
      Ja snart blir det nog ännu mera fart i huset bara hon kommer på hur hon skall krypa 😉

  2. Ica

    Hon kan få låna Eriks barkbit 😉

  3. Oj oj vad det händer 🙂 Hon ser i alla fall väldigt nöjd ut med advokadon, så det andrew kommer nog snart det också. September kanske kan få gå i ålaskola hos Alicia, för hon blir riktigt förbannad ibland eftersom hon inte kan ta sig framåt.
    Hoppas ni har en fin dag
    Kram kram

Kommentera

