Syskon?

Jag har tidigare ikväll och i veckan skrivit om att Alicia inte riktigt visa sig från sin bästa sida. Ofta är hon en glad liten tjej men med ett häftigt temperament(vem hon fått det av kan man undra) men när hon väl är gnällig är det för jävligt och jag blir tokig av att höra på det. Idag morse vaknade hon 7:15 och var direkt gnällig och trött. Tror ni att hon kunde ligga bredvid mig och somna om? Nej! Hon var så trött att hon knappt orkade hålla ögonen öppna men skulle inte sova utan gnällde och skrek istället. Suck vilken start på morgonen!

Ganska fort efter att Alicia föddes började en del fråga om vi skall skaffa syskon till henne? Dessa frågor kommer numera ännu oftare upp till tals. Till och med på BVC frågades det om det vid Alicias 1års kontroll. Innan Alicia föddes frågades det om vi inte skulle ha barn? Vad tröttsamt det kan vara med dessa frågor ibland.

Maken och jag har inte ens själva haft en riktig diskussion var vi står i frågan om syskon.
Ingen av oss är väl emot det men som sagt det är inget ämnet som är eller har varit på tapeten.

Dagar som i denna vecka; när Alicia gnäller och skriker var och varannan sekund kan jag från hjärtat säga att hon tryggar sin position som enda barnet. Jag vet inte hur jag skulle orka om vi fick en till ”gaphals”. Herreminjee hur skulle mina nerver klara av det? De klara inte alla dagar som det är nu ens.
Andra stunder kan jag tänka att om Alicia fick ett syskon så kanske det barnet skulle vara ”mindre jobbigt”. Vilken lättnad det skulle vara. Antagligen är dessa tankar som man inte skall uttrycka högt, men jag skriver vad jag tycker på min blogg. (Alicia har inte varit ett hopplöst barn, men ibland känns det eller har det känts för jävligt. )

Andra dagar kan jag tänka att det skulle vara mysigt och underbart att vara gravid igen och få en till björnunge, en till liten person som kan få ens hjärta att brista av kärlek. Kärlek på en nivå som man inte trodde var möjligt. Vad roligt det skulle vara med en lillasyster/lillebror.
När vi haft stöknätter tänker jag igen, inte en chans att jag vill ha flera barn. Jag vill ha en tid utan spring och vakennätter! Sedan kan jag igen tänka att visst, vi kör på, en till nu så har man det förbi sedan. Vakennätter i några år till så är det klart sen. Varför vänta så att Alicia är större och självständigare och sedan börja om igen? Galet!

Jag skriver det här för att jag senaste idag sa att det inte blir syskon. Då kunde jag inte ens gå på toa utan att Alicia tokskrek fast hon var med in, men hon fick ju inte vara i famnen. Dessutom kom alla tankar om syskon till mig då jag såg (på fb, var annars) att en bekant som ännu tar morgon med sin lille kl 3.45 vissa morgnar men nu väntar tillökning. Lite avundsjuk blir jag och önskar själv att jag var gravid. Alicias skrik mitt i dessa tankar kastar mig snabbt tillbaka till nuet och ensambarnet 🙂

6 kommentarer

Filed under Baby, Förälder, Funderingar, Gravid

6 responses to “Syskon?

  1. Jag känner lite igen mig i det där. Det finns inget värre än ett evigt gnäll som det är vissa dagar, jag har så sjuukt dåliga nerver med sånt! Jag är hemskt tacksam att det är så få dagar det är så hos oss. Sjukt att de tom. på bvc frågar om syskon, huoh!

  2. Det finns plus och minus i allt. Om man ska ha syskon, skulle jag ha fördragit så kort tid mellan dem som möjligt. som en kompis sa: Vi tyckte det vart lika bra att passa på när vi ändå var trötta 🙂

    här hemma blir det ju inga syskon, och vi känner oss båda till freds med det beslutet, även om jag själv har en bror som alltid hat varit min bästa kompis. alltid. vi har aldrig bråkat, inte ens som små när vi satt timmar i bilen på husvagnssemestrar.

    kram kram

    • Som sagt plus och minus med allt. Får väl se hur det blir, jag vill inte ha allt för långt emellan men nåt år är nog okej så man hinner ”vila” lite från babyåldern 🙂 kram

  3. Pingback: 2013 | Plinges vardag

Kommentera

