Kommentarer

Tidigare skrev jag om funderingar kring syskon. Jag skrev då att man redan innan Alicia föddes frågade oss om vi inte skulle skaffa barn, helt som om det är det som alla självklart ”måste och vill”. Efter hennes födsel var folk snabba med att ställa frågor om kommande syskon. Nu är det faktiskt så att alla inte önskar och vill ha barn, men det verkar man i samhället glömt bort och förståelsen för den frivilliga barnlösheten är densamma som noll. Det har jag svårt att förstå att man i dagens för övrigt hyfsat moderna värld inte kan ha förståelse för att alla inte vill ha barn?! Är det inte bäst att de som vill ha barn försöker få det och de som inte vill inte försöker? För visst måste det vara bättre för barnet att födas till en familj som önskat sig barn än till en familj som inte vill men ”påtvingat av samhällets förväntningar” ändå skaffar barn. Ja, jag vet att jag skriver skaffar barn som om det bara skulle vara att gå till en butik och få ett barn, jag vet att det är krångligare än så men nu skriver jag så här i bloggen för det är så många säger.

En annan sak som man kan fundera över är att när man väl berättar att man är gravid gratuleras man av de flesta. Det jag även funderat på hur många gärna sedan berättar hur jobbigt det är med ett barn eller flera. Varför skall man försöka ”förstöra” en annans lycka genom att berätta hur besvärligt och tungt det är med barn? Kan man inte glädjas åt den andre och jag är säker på att personen i fråga själv kommer underfund med hur jobbiga vissa nätter eller dagar är!
Nu är jag inget helgon själv utan såväl som på bloggen som i verkligheten har jag vräkt ur mig hur hemskt tungt det är vissa stunder. Jag stör mig på mig själv över att jag snabbare drar fram de jobbiga stunderna än de goda. För det är faktiskt underbart med barn och som tur är de goda stunderna ändå och väger upp de jobbiga, även om man kanske är trött pga vakennätter.
Jag önskar att man oftare skulle kunna glädjas och dela med sig av det goda och visst, vill någon höra hur det verkligen kan vara så är jag inte rädd att dela med mig men man behöver inte starta diskussionen med det.
Barnlösheten är inte alltid frivillig och för de som det inte är frivilligt är det speciellt jobbigt att få frågan om barn var och varannan minut. Lyckas man sedan efter mycket om och men bli gravid tror jag inte man vill höra om hur jobbigt det kan vara. Man har haft det tillräckligt jobbigt ändå och vill nu kunna glädjas åt den skatt som man bär på! Som jag skrev det jobbiga märker nog varenda en förälder av i något skede av barnets uppväxt!

Tunga tankar tidigt på morgonen.

4 kommentarer

Filed under Funderingar, Gravid

4 responses to “Kommentarer

  1. Håller helt med dig om det där med kommentarer. Har för mig att jag skrev om det när lillan var bara någon månad, hur fok nästan hpnllog mot en när man var gravid och sa typ att man skulle passa på att sova för sen var det kört och att det skulle bli så annorlunda (med en sarkastisk underton)…

    Jag tycker också att det är himla dumt att folk inte kan acceotera att vissa inte vill ha barn. Hade det inte varit för att jag hade träffat min självfrände, hade jag ALDRIG skaffat barn och sannolikheten att jag skulle träffa just honom, var trots allt väldigt liten. Och jag var HELT till freds med tanken på att inte ha barn, men det kunde INTE folk omkring en acceptera (bara mina föräldrar och absolut närmsta vänner)

    Idag är det faktum att jag träffade maken, det bästa som har hänt mig och tillsammans har vi skapat det bästa som hänt oss: lilla S.

    (oj, förlåt för lång kommentar, men jag rycktes liksom med 😉 Får nog ta ett inlägg om det här framöver igen och länka vidare till dig då 😉

    När kommer ni från Finland?

    Jättefint väder här nu 🙂
    Kram kram

    • Jamen visst hade du skrivit nåt om detta. Ja det är märkligt hur svårt det kan vara för folk att acceptera att alla inte vill ha barn, sen kan det ju vara som för dig; att man ändrar åsikt om man träffar den rätte! 🙂
      Vi kommer hem natten ons/tors så hoppas på finväder även till helgen 🙂
      Kram

  2. jessica

    Klokt skrivet Ingela… (men det är väl en självklarhet när det gäller dig)
    😉 håller med dig väldigt mycket!

Kommentera

