Kroppsideal

Det skrivs/talas så gott som dagligen om kroppsideal, dieter, träningsformer och vad som händer eller inte händer om vi tränar eller inte tränar, och det har jag inga större problem med. Vad jag däremot kan störa mig på att man diskuterar och kritiserar gravida kvinnors kroppar eller nyblivna mammors kroppar. Ja visst Hollywood -kändisarna är i toppform 4veckor efter att ha fött fram ett barn, men är det faktiskt något vi ”vanliga” kvinnor skall behöva eftersträva?

Muffinaround skriver om ämnet här, Pompolina skriver om det här. Dessutom såg jag häromdagen denna artikel. Det är bra att tidningen ber om ursäkt, men jag tycker det är skamligt att man ens från början skriver om hur en en kvinna som fött barn för mindre än24timmar sedan skall bete sig för att komma i form! Herreguuuud!! Låt folk vara! Jag tror inte att det varken fysiskt eller psykiskt är bra att hårdträna och gå på dieter direkt när man fött barn. Kvinnor har olika kroppsformer och vi ser och kommer se olika ut under och efter graviditet. Kan inte det få vara okej? Självklart skall man få träna och tycka att man vill komma i form, men det skall vara upp till var och en och att man gör det i sin egen takt och efter sin egen vilja. INTE för att samhället förväntar det av dig!

Jag har alltid kunnat äta vad jag vill och när jag vill utan att det sätter spår på min kropp (ja eventuellt invärtes då). Jag gillar att träna men gör det i perioder som kommer med ca 10 års mellanrum… Under graviditeten gick jag upp ca 13kg om jag minns rätt och det enda stället det satt sig på var kring magen. 10kg lämnade jag kvar på BB och resten försvann när jag kom hem. För min del skulle något kilo ha fått stanna kvar, men så blev det inte. För en del blir inget kvar på BB eller inget försvinner under amningen utan man får själv vid mån av tid och ork försöka göra sig av med gravidkilona, om det är det man vill. Det är inget fel på det heller, vill man och tycker man om att träna så kör på! Däremot tycker jag att varje kvinna kan vara stolt över sin kropp. Kroppen har burit och närt samt fött fram en helt ny människa. Det är okej om det syns och finns spår kvar av detta under!

Jag har inte tränat men det syns inte på min kropp att jag för 14månader var höggravid. Jag har inga bristningar och inget löst skinn, däremot är magen annorlunda än den var innan och jag kan tycka att mina lår och min rumpa har fått mera antydningar till celluliter, men så blir jag inte yngre heller. Jag bär upp min kropp stolt, även om jag också har sämre dagar och kan vara missnöjd över hur den ser ut. Var stolta ni också!

IMG_3884 IMG_3886 IMG_3887

2 kommentarer

Filed under Funderingar, Gravid

2 responses to “Kroppsideal

  1. Jättebra inlägg!!!!
    Jag håller med dig i allt du skriver. Samtidigt så har jag ju väldigt många ”mammor” som klienter, men då är det ju de som själva valt att komma till mig. Däremot så tycker jag att är ganska oroväckande med all osund övervikt bland människor i allmänhet.

    Hoppas ni har en fin dag! Alicia är så söt på bilderna när hon promenerar omkring ❤

    • Tack 🙂 Jamen visst lika oroväckande är väl även den nonchalanta inställningen av fetma, fast då är det mera än några kvarglömda gravidkilon.
      Hoppas ni har e bra dag också. Kram

Kommentera

