Resan med en liten

Vi flög kl 17 från Arlanda på måndag. Alicia åt lunch hemma och sedan åkte vi iväg. Efter en stunds skrik somnade hon i bilen. Ca halvtimme innan Arlanda vaknade hon igen. Tur nog satt Nathalie bredvid och underhöll henne stundvis med hjälp av ipaden.
På flygfältet gick incheckningen smidigt och bra. Efter säkerhetskontrollen fick flickorna springa av sig, vilket de båda gillade massor. Vid 16 åt vi middag. Jag hade en barnmatsburk med till Alicia för att vara säker på att hon åt, vilket hon gjorde. Sedan hann vi med blöjbyte innan vi boarda planet. Vi gick sist in för att inte behöva sitta så länge innan vi åkte iväg.

IMG_8740
Vi hade bokat platserna längst fram i planet så vi hade extra benutrymme och Alicia kunde sitta på golvet och leka. Alicia var superduktig hela resan. Hon verkade (inte den här gången heller) reagera på att det skulle ha gjort ont i öronen. I närmare en timme satt hon lugnt i min famn. Efter det fick hon sin docka(som var ny) och även sin lilla resväska med leksaker samt en ny bok med ljud. Dessa lekte hon med och så åt hon lite frukt emellanåt. Landningen gick också bra.

IMG_8756
På flygfältet i Bulgarien fick hon gå omkring en stund innan jag sedan satte henne i Manducan när reseväskorna började komma. På bussen till hotellet(klockan var då närmare 22 lokaltid)pratade hon och var på gott humör. Tyvärr hade jag satt en byxblöja på innan vi lyfte från Arlanda och trodde vi skulle klara oss till hotellet med den, vilket vi inte gjorde. Hon hade druckit mycket på planet och på bussen till hotellet märkte jag att blöjan var riktigt full och hennes leggings blivit våta. Det var bara att byta blöja på bussen. Inga problem med byxblöja. 🙂

På hotellet hade vi fått en resesäng inställd på rummet och hon somnade gott. Den natten sov hon oroligt.
På hotellet fanns det matstol för barn i matsalen och även mycket plockmat som hon kunde äta. Mycket vattenmelon och annan frukt var mums.
Jag hade tagit med haklapp, pipmugg, 7st barnmatsburkar(1för varje dag, ifall hon inte skulle äta så bra av maten på plats). Jag hade även med grötpulver som vi gör gröt på hemma om kvällarna. Detta var alltihop onödigt! Alicia åt ingen gröt på kvällarna för det blev så mycket mat om dagarna och andra tider. Barnmatsburkarna började jag dag 3 ge till lunch, bara för att bli av med dem och slippa släpa hem dem igen. Dessutom fanns det i många matbutiker barnmat, ersättning och you name it, så man skulle absolut inte ha behövt släpa med dem hemifrån.
Haklappen däremot var guld värd, eftersom fröken oftast vill äta själv eller spottar ut när hon känner för det. Pipmuggen kunde man fylla med vatten och ta med men annars drack hon ur glas med sugrör.

IMG_9226

Jag hade tagit med alltför mycket kläder, speciellt långärmade bodyn, använde inte en enda. Klänningar bytte jag efter varje kväll för fastän vi hade haklapp brukade det bli matrester på klänningen. På dagarna räckte det med tunika och blöja, eller uv-dräkt. Jag hade 3 uv-dräkter, vilket inte behövdes. Poolvattnet kändes kallt så Alicia simmade inte så mycket som jag hade trott. I slutet av veckan tillbringade jag och maken turvis någon timme på fm/em på rummet med henne, eftersom hon där kunde springa fritt och det var svalare. Hon sov också oftast sin/sina dagsvila/vilor på rummet. Runt poolen blev det jättehalt när det skvätte vatten. Badskorna var ett jättebra inköp, med dessa höll hon balansen, även om man fick passa henne för hon ville gärna springa och inte gå.
Blöjor hade jag ett helt paket med som vi packade under resevagnen. Blöjor fanns det också att köpa, typ pampers så man skulle inte ha behövt släpa med, men då de gick under resevagnen gjorde det inget.
Resevagn är nog ett måste. Alicia sover bra i den och den var perfekt att ha när vi gick ut och gå. Däremot märkte vi när vi kom till Arlanda att ena hjulet blivit i kläm och böjt sig men det fungerade ändå. Skulle det ha gått sönder hittade vi till och med en barnbutik som sålde nya resevagnar för ca 400kr, nästan så man lev sugen att köpa en ny ändå. 🙂
Leksaker som hon kände igen från hemma, var nog en bra idé att ha med. Dockan, Lisbet, är väldigt populär och var absolut en jättebra investering. Dockan är med överallt till och med när hon sover 🙂

20130817-150434.jpgResan hem var lite jobbigare, även om den också gick bra. Vi betalde för late-check out och fick då ha rummet 4 timmar till, till klockan 16. Alicia hann då sova på rummet. Bussen till flyget gick först kl 20, så vi hade ändå 4 timmar att slå ihjäl. Det blev lite spring i lekrummet, åka hiss, springa i hotellkorridorer och sedan kl 18 åt vi middag. Jag hade sparat en barnmatsburk till detta för att återigen vara säker på att hon skulle äta. På bussen till flygfältet blev det varmt och incheckningen m.m blev ganska jobbigt. Det blev läggdagstider för Alicia och att sitta i manducan fast i mig gjorde oss båda två brännheta. Alicia somnade en kort stund när vi skulle boarda planet. Jg stod upp en god stund för att inte väcka henne. När planet lyfte hade hon vakant, pga att jag bökat och tagit henne ur manducan och spänt fast henne i mig. Det gick bra utan skrik även om hon var trött. Efter ca 30min då klockan lokaltid var 2230 var hon trött å jag steg upp och spände återigen på mig manducan. Alicia var inte glad över att bli fastspänd på mig och skrek mycket pga av trötthet också. Efter ca 10 minuters gungade och vyssande somnade hon och jag stod var i ca 20min till. Eter det kunde jag sätta mig och ha henne i min famn. När planer skulle landa var jag tvungen att spänna flytta på oss och sätta fast säkerhetsbältet, vilket gjorde att hon vaknade. Efter det var hon vaken tills vi kommit till bilen på parkeringen. Dock var hon på gott humör.
Manducan är guld värd!

Lämna en kommentar

Filed under Alicia, Resa

Kommentera

