Städhelg

Alicia går ju som sagt på ett dagis som är ett föräldrakooperativ. Detta innebär att vi föräldrar får jobba lite mera än föräldrar sol har sina barn på icke föräldrakooperativa dagis. I förra vecka hoppade jag in och jobbade några timmar på eftermiddagen och var kvar och stängde dagis. Nästa vecka skall jag hoppa in och hjälpa till över lunchen.
Denna helg har vi städhelg. Det betyder att vi skall se till att hela dagiset städas. Det är inte så litet utrymme. Jag cyklade upp igårkväll och tänkte att jag börjar i alla fall. I två timmar torkade jag damm i skåp och på skåpdörrar, fönsterbräder, dörrar, dörrkarmar, lister, uttag, hyllor och bord och stolar! Sm sagt det var inte bara. Sedan putsade jag hejdå- fönstret, alla speglar samt städade badrummen. Efter det gav jag upp och cyklade hem. Ute hade det då blivit mörkt!
Idag efter lunch åkte jag upp igen. Jag tog Alicia med. Stackarn trodde väl att hon skulle lämnas på ett tomt dagis för hon tänkte börja gråta i min famn när vi kom in. Jag tog fram hennes vagn och la henne i den ute på altanen och där sov hon i 2timmar. Under tiden dammsög jag och torkade golv samt vädrade mattor! Jag hann till och med starta gräsklipparen och börja klippa gräset innan hon vaknade. Puh! Sedan inväntade vi maken/pappan och så trimmade vi det jag inte kommit åt med gräsklipparen. Vi tömde pappersinsamlingen och åkte hem. Jag är nu helt slut, det är tur att vi inte har städhelg varje helg 😉 Det kanske låter jobbigt och visst var och är det tungt att städa ett dagis men vi gör ju det för barnens skull! Dessutom är det inte så många gånger/år så man överlever nog. Fint blev det i alla fall!

20130907-163539.jpg

20130907-163545.jpg

20130907-163553.jpg

Ni förstår att det tar tid att torka hyllor när de är fulla med pyssel till barnen. Det är så fint dagis och det finns så mycket pyssel för barnen, man blir glad av att se det, fastän man fick plocka en del för att komma åt att städa. Underbart att sedan komma till hallen var det är stora ytor och inte så mycket grejer 🙂

Här hemma har jag också passat på att städa lite grann. Bäddat rent, tvättat sängkläder, lagat mat och inhandlat nya blommor/grönväxter, hoppas de överlever hos oss.

20130907-163839.jpg

20130907-163846.jpg
Vårt sovrum och Alicias rum. Jag vet att det är dålig kvalitet på bilderna men jag fotade ju mot ljuset.
Nu blir det snart mat och sedan kanske en kall en till lördagsgodiset. Det tycker jag att jag är värd 🙂

Lämna en kommentar

Filed under Dagis/förskola, Vårt hem

Kommentera

