Vett och etikett

Läste detta inlägg på Linns blogg idag.

Jag har själv ett facebookkonto och jag är irriterar mig på mig själv då det ibland känns som om jag inte gör annat än kollar vad som händer på fb. Har jag inget fungerande nät går det ingen nöd på mig men när jag har tillgång till det är jag även in och ”snokar” omkring massvis med gånger på under en dag.

Ibland har jag lust att stänga ner hela konto eftersom det finns så mycket jag irriterar mig på men samtidigt är det ett sätt att hålla kontakten med många vänner. Det jag irriterar mig på låter jag bli att läsa eller tar bort från nyhetsflödet. För det mesta är det blogginlägg som läggs ut på min sida, ibland skriver jag något men inte så ofta.

Jag kan irritera mig mycket ¨på vad och hur folk skriver på fb och undrar ibland vad folk vill få ut av att skriva vad som helst på fb. Medömkan, beröm eller vad då? Samtidigt kanske någon funderar samma sak om min blogg? Jag startade bloggen när jag flyttade till Sverige, då för att de där hemma i Finland skulle veta hur jag har det och eftersom jag är kvar i Sverige har jag fortsatt med bloggen.

Angående mailet i Linns inlägg kan jag faktiskt hålla med om det mesta. När det gäller att jag själv väljer att skriva/lägga ut något då är det väl okej att gratulera eller kommentera men då det kommer till saker man inte vet något om tycker jag att man kan vänta tills man får det bekräftat eller skriv privat till personen i fråga. Är det en god vän till dig kan du helt säkert ringa om du vill det. En kommentar till Linns inlägg är av en som födde sitt barn i v 26 och där folk gratulerar på fb utan att personen själv meddelat att babyn är född. I detta fall var babyn född som sagt i v 26 och kämpar för sitt liv och folk gratulerar för fullt utan att veta vad som egentligen hänt! Tänk vad hemskt att du som nybliven mamma inte vet om ditt barn överlever och folk grattar dig för fullt. Fy vad hemskt! Kan man inte vänta och låta personer som det gäller först få meddela om de vill meddela något på fb och innan dess ta det privat om du vill något!

Det är en del kommentarer till inlägget som nämner hur folk beklagar någons dödsfall på fb utan att familjemedlemmen sagt/skrivit något. Det kan jag tycka är riktigt okänsligt. Det kan ju vara att man inte vill skriva ut alla sina känslor/tankar på FB. Man måste inte göra det, coh jag kan tycka att man inte bör göra det heller.

När folk skickar hjärtan och kramar och R.I.P meddelande på döda personers fb-konton ryser det i hela min kropp. Det är riktigt obehagligt. Jag har meddelat maken att allt skall stängas ner och stängas om jag dör. Jag vill inte att folk skall skriva på mitt fb-konto om jag är död, nej fy vad hemskt! Jag skulle heller inte vilja att folk skrev en massa meddelande på makens konto om det hände honom något. Vill man beklaga så kan man återigen göra det privat. På fb är man dessutom inte alltid ens vänner utan känner varandra ytligt eller knappt det och då kan jag tycka att det till viss del blir ännu mer otäckt om det kommer ”styrkekramar” i sorgen utan att man själv ens ”gått ut” med att något har hänt.

Nu kan det vara att jag själv någongång skrivit utan att först fått hör av personen själv men jag brukar vänta och härefter ska jag garanterat vänta innan jag kommenterar.

Tänk till folk vad och hur ni skriver på internet. Man kan visa hänsyn och använda sig av vett och etikett även på internet!

Det var mina tankar.

1 kommentar

Filed under Funderingar

One response to “Vett och etikett

  1. Pingback: Rosa tulpaner | Sagoborgen

Kommentera

