Det där med att sova

Sedan februari har Alicia sovit inne i vårt sovrum. Vi flyttade in spjälsängen till oss efter att vi under hela januarimånad suttit på golvet i hennes rum i timmar när hon skulle somna eller/och när hon vaknade på natten. Efter att vi flyttade spjälsängen in i vårt sovrum har nätterna för det mesta varit okej. Nattningen tar mellan 10-45min ibland och då måste man ligga i våran säng och hon ligger i sin och kollar upp ibland. Går man därifrån innan hon somnat skriker och gråter hon och klättrar ur spjälsängen. Tro mig, att låta henne skrika tills hon somnar funkkar inte, som sagt hon stiger ur sängen och sedan tar allt bara ännu längre tid.

Nåja, när Alicia fyllde 2 år köpte vi en ny säng till henne. I den har hon nu fått somna om kvällarna. Varje natt har hon vaknat efter 1-3h men då har det oftast gått att bara hyssja så har hon somnat om. Sedan vaknar hon allt mellan 2330-02, två tillfällen efter kl 4, och då vägrar hon lägga sig i sin säng igen. ”Vill int sooa här, kan int sooa” ”Ja osså med mamma” och så stiger hon upp och ska med in till vårt sovrum.

En natt sov jag på golvet i hennes rum och då gick det att bara hyssja henne när hon vakande så somnade hon om.

De senaste nätterna är det speciellt ”kan int sooa!” som gäller och det går inte ens att sitta bredvid henne utan hon vill inte sova i sitt rum. Igår somnade hon till sist inne i vårt sovrum i spjälsängen. Där sov hon till och från i ca 1 timmes tid. Sedan skrek hon. Tills lut tog vi upp henne och hon satt i soffan med oss tills vi sett klart filmen. Trött var hon, men hon somnade inte.

I vårt sovrum skulle hon absolut inte ligga i spjälsängen utan till slut strax vid kl 23 la vi oss alla i vår säng, var hon till sist somnade. Sov till 8, inte längre trots vaken till 23!

Hur som helst, idag innan jag skulle iväg på nattjobb, nattade jag henne och gjorde det man inte ska göra. Jag la mig bredvid henne i hennes säng. Hon somnade på 15min! Detta kommer jag säkert få sota för och nu får jag väl lägga mig i hennes säng tills hon är 10år!

Någon som har tips, idéer på sätt att få ungen att somna själv (igen, som hon gjorde förr) samt hur få henne att sova i sin egen säng? Eller ska man bara invänta att det sker inom nåt år eller så?

bild

11 kommentarer

Filed under Alicia, Funderingar, sömn

11 responses to “Det där med att sova

  1. Marika

    Usch vad knepigt. Vet dock många med samma problem, hon börjar ju ren vara så stor och förstå allt så en sömnskola skulle kunna fungera bra.
    Vet inte hur de ordnar sådana i Sverige men vet att folkhälsan har liknande här.
    Vi har haft det relativt lätt med vad som gäller nattandet- eller lätt var det ju inte.. Vi ”lärde” Elliot att somna på egen hand redan före 1-års åldern så det sitter inne hos honom att vi inte sitter i rummet eller gör något extra för att få honom att somna- täcker in, pussar händerna, speldosan på och så vinkar han själv och säger hejhej, go natt. Så skönt. Men jo, vi kämpade vid måånga tillfällen då vid yngre ålder. Men hade som mål att inte behöva sitta i rummet. Men kolla sömnskola för 2-åringar , kan hjälpa. Kämpa ❤

    • Nätterna är egentligen inte så jobbiga det är bara att hon har kunnat somna själv fram till 1år7månader och hon sov även i sitt rum, det är väl det som är mest jobbit nu att det plötslig inte funkar. Vi får se vad vi hittar på 😉

  2. Ica

    Men är det inte bättre att ni lägger er med henne i hennes säng istället för i er? Jag har ju suttit/legat i pojkarnas rum enda sen Erik flytta dit från vårt rum. Ibland har det tagit 1h 30 min men nu senaste tiden har jag kunnat gå ut efter sagan och gonattpussarna. Drygt ett år tog det men nu går det äntligen (ta i trä)! Så jäkla skönt.

    Har nog inte något annat råd än att ni bestämmer er för var hon ska sova o håller er till det. Om så ni också måst flytta in i hennes rum, haha, nånej. Tror du fattar va ja menar. Men kanske prova med någon mysig saga på cd om hon inte har ro att läsa bok.

    Ni kanske måst lägga er med henne tills hon är tio men hellre i hennes säng då än att ha en tioåring i er tycker jag! 😉

  3. Ica

    O kanske plocka bort spjälsängen så hon ser att det inte finns så många alternativ…?

    • Har faktiskt tänkt på det, att ta bort spjälsängen. Jag får väl ge mig fan på det någon vecka och ”bo” i hennes rum eller lägga mig med henne om nätterna när hon vaknar.

  4. Micke

    provat vodka? 😛

  5. Micke

    nånä men stiger man upp 0350 på morron så somnar man nog när man ska sen 😛

  6. Gunilla

    Hon e inne i en ny fas- det går om men det tar sin tid. Ta bort spjälsängen så e det alternativet ur världen. En klen tröst- du behöver och hon vill inte sova i samma säng som du när hon är 10. Men mysa en stund e ok.

Kommentera

