Rättspsykiatrin i Växjö, studiebesök

I måndags kl 07 satte jag mig i bilen tillsammans med Monica och styrde bilen mot Växjö. Studiebesök på den rättspsykiatriska kliniken var vårt mål.
700km senare, endast en mindre felkörning, så var vi framme!
Vi fick nycklar till vårt boende, åkte för att köpa mat, åt, tittade en liten stund på Tv och innan kl 2130 sov vi.
Tisdag 0650 står vi utanför portarna till rättspsyk där våra handledare möter upp oss. Jag skulle vara på avd59 och Monica på avd66
För att komma i i huset och in på avdelningen var det en det säkerhetskontroller och inga mobiler eller ens bilnycklar fick följa med. Sedan skulle man också gå igenom stålbågen(som på flygplatse) som piper om du har nåt på dig som inte får vara med.
På avdelningen jag var var det säkerhetsgrad 1, den högsta och där patienter inte har tillgång till mobiltelefon och internet. Detta efter den nya lagen som trädde i kraft 1.10.2014!
Hur som helst vi var på varsin avdelning från kl 7-18 och tiden bara sprang iväg. Studiebesöket var väldigt intressant och annorlunda mot tidigare studiebesök. Våra handledare var duktiga och hela personalen var trevlig och likaså hela verksamheten var väldigt gästvänlig. Synd att tiden gick så fort och att vi inte kunde stanna längre.
Denna värld är verkligen intressant!
Någon gång vill jag pröva jobba inom rättspsykiatrin, om än bara någon vecka på sommaren.
Idag kl 0715 tackade vi Växjö för oss styrde hemåt.
700km senare, utan felkörning, var jag hemma.
Ett riktigt bra studiebesök, inga problem alls att köra genom halva landet upp och ner, superbt sällskap som är lika fascinerad av den psykiatriska världen som en själv och ännu en erfarenhet rikare!

För er som undrar, ja det sitter mördare, våldtäktsmän och pedofiler m.m på rättspsyk och nej jag känner mig inte rädd eller otrygg på en avdelning bland dessa och nej jag har inte större svårigheter att titta dem i ögonen och föra ett samtal med dem.
Se människan bakom brottet, vi är där för att vårda inte för att döma!
Nej, det betyder inte att deras brott går att bortförklara eller ursäkta

IMG_0043.JPG

IMG_0042.JPG
Bilderna är från nätet och mer om verksamheten går att läsa här.

1 kommentar

Filed under Händelser, Jobb, Studiebesök

One response to “Rättspsykiatrin i Växjö, studiebesök

  1. Gunilla

    Ojdå, du fick både se o höra litet nytt och vara ”barnledig” skönt😜

Kommentera

