Ord

Här hemma använder jag lite finlandssvenska ord med dottern. Varken jag eller maken reagerar mera på det. 

Ord jag använder;

Roskis – Sopkorg

Vessa – Toa/toalett

Stritta fick jag häromdagen veta att här i Sverige heter det – skvätta 

Batteri – Element 

Dofta/lukta är två skilda ord! Det doftar gott men luktar illa. I Sverige tycks allt lukta! Grr! 

Franskisar. 

När jag häromdagen sa franskisar, tillrättavisade dottern mig och sa; ”mamma det heter inte franskisar. Det heter faktiskt strips!”

Suck. En försöker ju 😉

  

 

Bilden är googlad med order finlandismer och nej cykelväg och trottoar är inte samma. Båda orden använder jag ju 😉

1 kommentar

Filed under Språk

One response to “Ord

  1. Mamma

    De e inte lätt alla gånger. Men du försöker iallafall😊

Kommentera

