Rädd

Slår man på radion, TV:n eller läser man någon av dagstidningarna eller i deras appar, möts man av många tråkigheter som sker dagligen ute i världen. Ibland känns det lättast att låta bli att läsa/lyssna och fortsätta leva i sin egen lilla bubbla. Ibland går det inte att utesluta vad som sker runt omkring oss för inte så länge sedan fanns lilla Aylans drunkande kropp i varenda nyhetsflöde och påminde oss om hur grym verkligehten är för en del människor. 

 I helgen skrev Blondinbella ett inlägg om den (o)mänskliga muren som bildades i Torneå för att stoppa att flyktingar tog sig in i Finland. Var är medmänskligheten folk? På vilket sätt ”stör” det din vardag om några stackars människor som lämnat allt de ägt och haft, tagit sig genom ett helvete för att fly från ett annat helvete, kommer in i ”vårt” samhälle för att finna någonslags trygghet? Prata inte om att de kostar samhället. Ja, det gör de till en början, men med en bra integration och snabba beslut kan dessa människor även vara en tillgång. (Dessutom finns det redan folk som om an nu vill uttrycka det, kostar samhället pengar och som inte ens är villiga att göra något). Flyktingar och invandrare kommer med utbildningar och kunskap i sin ryggsäck som vi borde ta tillvara. Dessa människor kommer också att kunna arbeta och betala skatt, handla och bidra på sitt sätt till samhället. Jag har väldigt svårt att tro att dessa människor genomgår allt för att komma till ett land där de inte kan språket eller känner någon bara för att de hört att man kan få bidrag?! Jag tror verkligen inte att någon lämnat allt de äger och har för att i Sverige/Finland kan man bli rik på bidrag! Ni hör ju själv hur dumt det låter!!

Sedan blir jag mer rädd för dessa personer som dödshotar Blodnbella för hennes ursäkter och skriver att om vi inte stoppar dessa flyktingar(män) kommer hon att dödas och att vi inte kan ta emot alla flyktingar för då kommer det att bli likadant här som i t.ex. Syrien. Hm.. Jag orkar inte ens kommentera. Däremot tycker jag inte att det är okej att någongång på ett eller att sätt dödshota någon!

Som om inte allt detta skulle vara nog, drabbades Söderhamn av en stor sorg i helgen. En 17-åring knivhöggs till döds och en annan är allvarligt skada. Bland annat finns det indikationer på att det skulle ha kunna vara ett rasbrott. Killen som dog hade flytt från Syrien. Förstå hur hemsk denna värld är! Han lyckades fly från ett helvete för att sedan en fredagkväll då han är ut med sina kompis bli knivstucken till döds i Sverige. Detta land som ska vara så bra! Kom nu inte och säg att så blir det när man tar emot flyktingar för jag kan då säga att det inte är enbart invandrare som utsätts för  eller begår brott. Nej även svenska och finnar begår brott och utsätts för det. Gör inte skillnad på människa och människa. Oavsett färg, religion m.m ska väl alla människor ha likvärdig rätt att finnas och tycka till?! Ja, det finns extremister av alla de slag och jag säger inte att allt är okej, men alla är inte lika. Dra inte alla över en kam! 

Det gör mig rädd, förbannad och trött på att ens behöva ha sådana diskusssioner! Ingen, absolut ingen ska behöva dö som 17-åring på en gata påväg på en fest med sina kompisar! 

Jag önskar att jag kunde bygga ett eget samhälle för att i lugn och ro kunna uppfostra mina barn till en trygg värld, men så fungerar det inte, tyvärr. Däremot kan jag hoppas att folk snart vaknar upp och kan vara mänskliga och snälla. Sluta skriva rasitiska inlägg och hot, sluta dödshota folk och sluta slåss! Om man mot förmodan stör sig så mycket på en person, som man kanske inte ens känner, p.g.a. dennes religion, åsikter eller sexualitet eller vad der kan vara, men bara gå vidare! Strunta i personen, bara gå, gör det utan att hota, skrika eller slå, bara gå! Lägg din energi på att gymma, läsa böcker, skaffa dig  kunskap eller ett arbete! Gör något vettigt med ditt liv.

Jag skulle kunna skriv en hel del men detta får räcka för mig nu! Alla får tycka vad de vill men jag orkar inte ens diskuera detta vidare med folk som tror sig stå över och vara bättre än andra och som inte vill hjälpa. Usch! 

1 kommentar

Filed under Funderingar

One response to “Rädd

  1. Pingback: Nyårskrönika 2015 | Plinges vardag

Kommentera

