Stjärnor och sura gubbar

För 1 1/2vecka sedan visste jag inte vad jag skulle ta mig till efter ännu ett utbrott av lilljäntan. Dagen efter satte jag mig ner med henne och ritade ett schema. Om man inte bråkar när man ska klä av/på eller vid maten får man en stjärna. Bråkar man blir det en sur gubbe. 

Sju stjärnor=en aktivitet/sak. 

Tillräckligt många sura gubbar=ingen jul!

Alicia fick sitta med när jag gjorde schema och hon fick välja belöning efter x antal stjärnor; popcorn+film, picknic, utflykt, godis, pussel och ny tröja blev belöningar. 

Stjärnklistermärken inhandlades och schema sattes upp på kylskåpet. 

Fem dagar i rad blev det stjärna. 

Dag sex var det bråk vid påklädning och frukost vilket resulterade i en sur gubbe och ingen stjärna på kvällen trots bra beteende under resten av dagen. 

Den sura gubben tog hårt på lillan. Hon vråla om möjligt ännu mer och ännu nästa dag stod och tittade och petade på schema och mumlade;jag tycker inte om sur gubbe. Jag vill inte ha den där.  

 Igår hade sju stjärnor samlats och det blev popcorn och Törnrosafilm. Det var en nöjd tjej som sedan gick i säng.  

 Ja man kanske ska uppmuntra bra och gott och inte fästa så mycket vikt vid motsatsen men jag gör på mitt sätt och tycker faktiskt det underlättat och minskar bråken här hemma. 

Idag tyckte inte Alicia att mina skämt med henne var roliga och ritade då en sur gubbe till mig! Blir att passa mig nu så att julen verkligen kommer hit 😉

7 kommentarer

Filed under Alicia, Förälder

7 responses to “Stjärnor och sura gubbar

  1. Mommo

    Va duktig Alicia är och de e bra att mamma oxå får en 😡 Gubbe. Några veckor kvar och sen kommer mommo och firar jul med er. Kramisar.

  2. Annika

    Alltså ja, vi har ganska likadan situation hemma så snart är nog alla knep tillåtna. Det märks så tydligt att lillebror orsakar en hel del av det dåliga beteendet hos vår storasyster. Väldigt bråkig har vår tjej blivit och det är nog mest jag som är offret för hennes utbrott. Sen påpekar hon nog snabbt om jag gör något fel (enligt henne) 🙂

    • Ja det är jag och dottern som ryker ihop hon är ju pappas flicka och brukar säga att hon saknar sin pappa när jag bråkar med henne.
      Det är tufft med två små ibland och alla(nästan i alla fall) knep är tillåtna 😉
      Kämpa på i er vardag!

  3. Jag tror att såna där scheman funkar i de flesta situationer. Vi har nog också så mycket bråk här att jag blir snart galen. När en sak börjar gå lättare, som påklädning ja då börjar man ju krångla med något annat istället. Härliga treåringar!

Kommentera

