Jullista

För att fördriva tiden och få något ut på bloggen fyller jag i jullistan som en del andra även har gjort.

Pepparkakor eller lussebullar?                        

Pepparkakor och gärna med mögelost.

Skumtomtar eller knäck?

Knäck! förra året fick jag till dem riktigt bra så det var segt och gott.

Ischoklad eller marsipan?

Marsipan. Inte för att jag äter det på jul.

Köttbullar eller prinskorvar?

Köttbullar, men har lite svårt att förstå varför man ska ha det på julen.

Julkorv eller julskinka?

Skinka! Varför dessa frågor om korv?!

Lax eller sill?

Lax, varmrökt, kallrökt, gravat, allt! . Sill vill jag inte ha!

Sylta eller pastej?

Ingendera!

Paradis eller Aladdin?

Paradis har flera goda sorter men Aladdin brukar det väl vara till jul. Fast vi har nog inte haft någondera på länge.

Revbensspjäll eller lutfisk?

Revbensspjäll, men inte här heller finns något av detta på vårt bord.

Glögg eller julmust?

Glögg, men tycker att den alkoholfria är godast. Fast till maten står det nog julmust på bordet.

Rödbetssallad eller dopp i grytan?

Dopp i grytan har jag inte ätit och rödbetssallad tycker jag inte om.

Ris a la malta eller risgrynsgröt?

Risgrynsgröt till lunch!!

Hemma eller borta?

Hemma är ju bekvämt men spelar inte så stor roll. Däremot tycker jag att det är roligast om man är många!

Utomlands eller Finland?

Finland, helst! Men jag får väl svara utomlands då jag bor utomlands. Fast skulle nog kunna tänka mig fira jul på varmare breddgrader också.

Ge eller få?

Få 🙂 Helst många paket. Har jag en bra idé då är det roligt att även ge julklappar men helst vill jag få dem.

Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul?

Mysteriet på Greveholm minns jag bättre men tror nog att båda var bra jämfört med de senaste årens kalendrar. Dock är årets intressant 🙂

Chokladkalender eller paketkalender?

Choklad hade jag i många år, ännu för några år sedan hade jag en men nu har vi ingen alls. Jag tycker inte att Alicia ska ha choklad varje morgon och paket får hon så det räcker på jul.

Plastgran eller äkta?

Äkta är väl mysigast men här har vi haft plast i alla år. I år lutar det mot äkta för att det kanske håller Lilleman borta om det sticks och så tänker jag att den är tung och inte går att få omkull.

Arne Weise eller Ernst?

Weise. Egentligen är inte han något vidare heller men vem som helst bara inte Ernst.

När vill du att första snön ska falla?

Dagen innan jul och så en vecka senare kan det bli sommar! Men ska det vara fyra årstider så kan det vara vinter när det ska vara det, inte +10 och regn.

Har du haft en grön gräsmatta på julen?

Ja och ser väl ut att bli så i år.

När är det dags att pynta?

Ljusstakarna kom fram till första advent men sen får resten vänta, kanske nu till Lucia…

Kan du komma på något negativt med julen?

All hets och stress folk får och hur ensamt en del måste känna sig just pga av denna hets om att man ska fira stort och ha många omkring sig och ge och få paket i mängder.

Favorit julfilm?

Tomten är far till alla barnen.

Favorit julkalender?

Tomteskolan har jag för mig att jag tyckte var rolig.

Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mera jul?

Jag är nog mätt och vill ganska fort få ut alla tomtar!

När öppnar du dina julklappar?

På julafton efter att maten, men kanske en på morgonen först.

Favorit juldoft?

Hyacinter doftar gott om än starkt.

Vad är viktigaste med julen?

Att få vara tillsammans med familjen. Det är riktigt roligt nu när man har egna barn. Mys!

Julkyrkan eller Kalle Ankas jul?

Förra året var jag till kyrkan på julsånger några dagarn innan julafton och det hade jag väl tänkt i år också. På själva julafton går ja inte i kyrka men Kalle Anka bryr jag mig inte heller om.

2 kommentarer

Filed under Jul

2 responses to “Jullista

  1. Mommo

    De var en heldel med önskningar och förhoppningar. Några av dess blir säkert uppfyllda om knappa två veckor.

Kommentera

